• Gezocht: Wedstrijdsecretaris voor S.V. Lopik – iets voor jou?

    7 mrt 2025
  • S.V. Lopik is dringend op zoek naar een wedstrijdsecretaris voor de senioren en/of jeugd. Een onmisbare rol binnen onze vereniging! Maar wat houdt deze functie eigenlijk in? En hoeveel tijd kost het?

    Na twaalf jaar trouwe inzet zal Richard Counotte aan het einde van het seizoen 2024/2025 stoppen als wedstrijdsecretaris. Om een goed beeld te krijgen van deze functie en wat erbij komt kijken, hebben we Richard geïnterviewd.

    Hoe lang ben je wedstrijdsecretaris geweest?
    Ik was trainer/leider van een jeugdteam (F-team) waarin mijn zoon speelde, toen ik werd gevraagd of ik wedstrijdsecretaris wilde worden van de vereniging, als opvolger van Maarten van Vliet. Vanaf het seizoen 2013-2014 ben ik wedstrijdsecretaris geworden, dat is inmiddels 12 jaar geleden.

    Wat vind je het leukste aan de werkzaamheden van wedstrijdsecretaris?
    De vraagbaak van de vereniging zijn voor allerlei wedstrijdgerelateerde vragen én de blijk van waardering voor de ondernomen acties van de leiders/trainers.

    Wat zijn de werkzaamheden van een wedstrijdsecretaris? 

    • Zorgen dat de door de KNVB geplande wedstrijden op zaterdag juist worden verdeeld over de velden (inclusief het mogelijk verschuiven van wedstrijden).
    • Kleedkamerindeling voor de teams.
    • Scheidsrechtersindeling voor de wedstrijden.
    • Controleren of alle uitslagen van de wedstrijden correct zijn ingevuld in Sportlink.
    • Vraagbaak zijn voor de leiders/trainers van de teams voor het verplaatsen van een wedstrijd of het wijzigen van een tijdstip (zorgen dat bijvoorbeeld twee teams niet tegelijkertijd spelen).
    • Jaarlijkse opgave van het aantal teams per leeftijdscategorie aan de KNVB (klasse-indeling, voorkeurstijden, welke teams samen uit/thuis spelen).
    • Jaarlijkse indeling van de spelers per team doorgeven aan de KNVB.
    • Tuchtzaken behandelen (bij gele/rode kaarten en onregelmatigheden).

    Op welke manier verloopt de communicatie met de KNVB (m.b.t. de planning van de wedstrijden)?
    De gehele wedstrijdplanning vindt plaats via Sportlink (= een applicatie van de KNVB). De KNVB maakt op basis van de opgave van de verenigingen een poule- en wedstrijdindeling. Daarnaast kunnen er vragen per e-mail aan de KNVB worden gesteld. Alle vragen worden binnen een paar dagen beantwoord. 

    Met welk systeem van de KNVB werk je als wedstrijdsecretaris?
    Via Sportlink (= een applicatie van de KNVB). Voor de senioren staat het wedstrijdprogramma voor een geheel seizoen vast, en voor de jeugd gebeurt dit in vier fasen, zodat de teams gedurende een seizoen meer gelijkwaardige tegenstanders treffen. Voor de B-categorie is het mogelijk om tot één week voorafgaand aan de desbetreffende speeldag, zonder toestemming van de tegenstander, wedstrijdtijden te wijzigen. Daarnaast bestaat de wedstrijdzaken-app, waarin teams de teamindeling voor een wedstrijd kunnen vastleggen en scheidsrechters de uitslagen kunnen invullen. 

    Op welke dagen moeten deze werkzaamheden worden uitgevoerd? Kun je een inschatting geven van het aantal uren per week? 

    • Op vrijdag de lijsten met veld- en kleedkamerindeling opstellen voor de zaterdag (+/- 1 uur)
    • Op zaterdagochtend voorbereidingen treffen voor de wedstrijden en velddienst (+/- 1 uur)
    • Doordeweeks: operationele zaken rondom de wedstrijden (bijvoorbeeld verplaatsen) (+/- 2 uur)
    • Totaal: ongeveer 4 uur per week.

    Op welke manier regel je scheidsrechters voor de senioren- en jeugdwedstrijden?
    Er is een app waarin de scheidsrechters van de vereniging zitten. Maandelijks worden de scheidsrechters ingedeeld om te fluiten. Indien een scheidsrechter niet kan, wordt er meestal in de groepsapp naar een vervanger gezocht. Werkzaamheden hiervoor bedragen ongeveer 1 uur per maand. 

    Hoort het keuren van de velden op zaterdagochtend ook tot de taken? En hoe werkt dat?
    De grasvelden worden op zaterdagochtend gekeurd om te beoordelen of zij geschikt zijn voor wedstrijden. Als wedstrijdsecretaris kan je eventueel meelopen met de keuring, maar dit is geen noodzaak. 

    Van welke overlegstructuren maak je deel uit?
    In ieder geval van de commissie Voetbal Technische Zaken (Senioren en Jeugd). Zij vergaderen één keer per zes weken (ongeveer 2 uur per keer). 

    Welke tip heb je voor je opvolger? En ben je bereid om je opvolger de eerste periode in te werken?
    Zorg ervoor dat je altijd rustig blijft; situaties lossen zich altijd weer op nadat je acties hebt uitgezet.
    PC-vaardigheden zijn handig, zoals werken met Outlook, Word en Excel. 

    Goed om te weten: Richard is bereid om zijn opvolger in te werken, dus je staat er niet alleen voor. 

    Ben jij iemand die graag betrokken is bij de club en ervoor wil zorgen dat alles rondom de wedstrijden op rolletjes loopt? Dan is deze functie misschien wel iets voor jou! 

    Interesse? Neem contact op met het bestuur of meld je aan bij Richard (06 - 36 16 13 20).